Wytworzone przez siebie odpady możesz transportować we własnym zakresie do instalacji lub składowania. Pozwolenie to wynika bezpośrednio z zapisu Ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach art. 51 pkt 2 ppkt 4). Do tego typu czynności nie potrzebujesz żadnej zgody lub uprawnień. Należy uwzględnić wymagania Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 października 2016r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu drogowego, którymi są miedzy innymi: transport odpadów wraz z dokumentami potwierdzającymi rodzaj transportowanych odpadów oraz dane zlecenie transportu odpadów, prawidłowe oznakowanie samochodu oraz zabezpieczenie odpadów.
Przedsiębiorstwo, które chce transportować odpady od innego podmiotu lub mieszkańców powinno spełniać szereg wymagań.
- Wpis w Bazie Danych o produktach i opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) -
Firma powinna złożyć wniosek o rejestrację w BDO w Dziale VII wskazując konkretnie jakie kody odpadów będzie transportować. - RDR - Firma musi złożyć wniosek o rejestrację w konkretnej gminie lub mieście do Rejestru Działalności Regulowanej. Ten krok można pominąć jeżeli transport nie będzie dotyczył odpadów ze strumienia odpadów komunalnych, a więc o kodach 20. oraz odpadach z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej o kodach 17, odpadach opakowaniowych o kodach 15 01, a także zużytych opon.
W jakim przypadku firma otrzyma zaświadczenie o wpisie do RDR:
- Baza transportowa musi znajdować się do 60km od granicy miasta lub gminy, w której chce odbierać odpady. Firma powinna posiadać tytuł prawny (własność/ umowa dzierżawy) do nieruchomości,
- Teren tej bazy musi być zabezpieczony przed wejściem osób nieupoważnionych,
- Na terenie bazy muszą znajdować się należycie zabezpieczone miejsca do parkowania pojazdów oraz zaplecze socjalne dla pracowników.
- Na terenie bazy musi znajdować się punkt bieżącej konserwacji i napraw pojazdów oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów (w przypadku zlecenia tych usług podmiotom zewnętrznym można z tego punktu zrezygnować). Jest to ważne ponieważ pojazdy w okresie letnim muszą być myte i dezynfekowana co najmniej raz na 2 tygodnie, a w okresach zimowych raz w miesiącu.
- Należy zabezpieczyć odpowiednią ilość pojazdów do odbioru odpadów komunalnych a więc co najmniej:
- Dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych zebranych odpadów komunalnych
- Dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych
- Jeden pojazd do odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej
Powyższe pojazdy musza być oznaczone trwale i czytelnie danymi adresowymi, numerem telefonu i nazwą firmy. Ich konstrukcja musi być zabezpieczona przed niekontrolowanym wydostaniem się odpadów na zewnątrz. Każdy pojazd musi posiadać GPS oraz system weryfikujący dane, w narzędzia do sprzątania odpadów z terenów po opróżnieniu pojemników.
Jeżeli firma nie spełnia tych wymagań zostanie wykreślona z Rejestru.
Każde przedsiębiorstwo posiadające wpis w Rejestrze działalności regulowanej jest przez wszystkie gminy/ miasta, w których taki wpis uzyskało systematycznie kontrolowane.
Kontrole przeprowadza się na podstawie:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
W przypadku transportu odpadów niebezpiecznych dodatkowe wymagania określa Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w transporcie odpadów zadzwoń 503 811 312.