Na podstawie Ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każda z gmin określa zasady oraz obowiązki właścicieli nieruchomości oraz właścicieli lokali w budynku wielolokalowym.
Właścicielem nieruchomości jest również współwłaściciel, użytkownik wieczysty, a także jednostki organizacyjne i osoby zarządzające nieruchomością.
Regulamin dotyczy warunków działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, udzielania zezwoleń podmiotom świadczącym usługi w tym zakresie, a także obowiązki wytwórców odpadów komunalnych w celu segregacji odpadów. Regulaminy te są uchwalane przez radnych Gminnych lub Miejskich i stanowią prawo lokalne na zasadzie Uchwały.
W Regulaminie znaleźć można informacje o:
- utrzymaniu czystości i porządku na terenie nieruchomości,
- na kim spoczywa obowiązek mycia pojemników,
- minimalnych pojemnościach pojemników lub worków do odbioru odpadów komunalnych,
- minimalnej częstotliwości odbioru odpadów komunalnych. W niektórych Gminach/ Miastach istnieją szczególne warunki dla wybranych przedsiębiorców i/lub działkowców na co należy zwrócić szczególna uwagę,
- obowiązku odśnieżania posesji oraz chodnika znajdującego się bezpośrednio przy posesji,
- myciu oraz naprawianiu pojazdów samochodowych,
- warunkach rozmieszczenia pojemników na terenie nieruchomości,
- kompostowaniu bioodpadów,
- minimalnej częstotliwości odbierania nieczystości ciekłych,
- obowiązkach osób utrzymujących zwierzęta domowe,
- obowiązkach osób utrzymujących zwierzęta gospodarskie,
- obszarach podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania,
Opłaty z tytułu odbioru odpadów ponowi Wspólnota bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu zgodnie ze sposobem obliczania stawki za odbiór odpadów.
W Polsce mamy 3 rodzaje poboru opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- opłata za mieszkańca na podstawie deklaracji ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości,
- opłata za powierzchnię użytkową domu/ mieszkania
- opłata za ilość zużytej wody na danej nieruchomości.
Uchwały o utrzymaniu czystości mają na celu informowanie mieszkańców oraz przedsiębiorców o ich obowiązkach w celu zachowania czystej okolicy. Przestrzeganie tych wymogów jest bardzo ważne i każda firma wykonująca usługi odbioru odpadów powinna dostosować umowę z Klientem do Regulaminu konkretnej miejscowości.
Ustawa o odpadach nie przewiduje sytuacji, w której nie segregujemy odpadów. W przypadku notorycznego nie przestrzegania wymogu segregacji odpadów możesz zostać ukarany. Wysokość kary określa i nakłada prezydent/ burmistrz/ wójt.
Jeżeli chcesz uniknąć kary za nieprawidłową gospodarkę odpadami zadzwoń do nas 503 811 312